مقالات

6 مرحله بستن زنجیر چرخ

ر حال حاضر با نزدیک شدن زمستان یکی از نگرانی های هممون اینه که اگر برف و بوران شد تو خیابون یا بدتر از همه تو جاده گیر نکنیم. به همین علت یاد گرفتن نحوه بستن زنجیر چرخ یک امر ضروریست که بهتره خیلی قبل تر از زمانی که نیاز به بستنش داریم یاد بگیرم و برای لحظه آخر نذاریمش . خیلی ها فکر میکنند بستن زنجیر چرخ یک کار سخت و هنگفت است که از پس هر کسی برنمیاد اما ما در این مقاله میخواییم در 6 مرحله این کار رو به ساده ترین شکل ممکن بهتون یاد بدیم.


زنجیر چرخ چیست؟

در بسیاری از مناطق در سراسر کشور ما،بیشتر جاده ها در زمستان یخ زده و پر از برف می‌شوند که تردد در آنها به شدت سخت می‌شود.  یکی از کارهایی که می‌تونید انجام بدید اینه که لاستیک‌های مخصوص برف تهیه کنید که به خودرو شما در برف بهتر کار کند، اما حتی این لاستیک ها گاهی اوقات برای عبور از طوفان‌های شدید زمستانی کافی نیستند. یکی از بهترین و ثابت‌شده‌ترین راه‌ها برای کشش بیشتر خودرو در برف، انداختن زنجیر برف روی لاستیک‌هاست.
پیچیدن یک زنجیر چرخ دور لاستیک ها به آنها اجازه می‌دهد تا عمیق‌تر در برف و یخ فرو روند و از چرخیدن راحت چرخ‌های شما جلوگیری کند. البته این زنجیر ها کمی رانندگی رو سخت تر می کنند و سرعت ماشین را محدود می کنند، اما وقتی با جاده های سر و خطرناک رو به رو هستید این یک معامله منطقی است.

ابزار مورد نیاز برای بستن زنجیر چرخ

ست زنجیر چرخ
زنجیر کش

6 مرحله بستن زنجیر چرخ

مرحله اول: پارک کردن در یک جایگاه صاف و ثابت

هنگامی که تشخیص دادید به زنجیر برف نیاز دارید، یک نقطه صاف و محکم پیدا کنید.
حتما نقطه ای رو انتخاب کنید که تا حد امکان دور از ترافیک باشد. اگر نمی توانید نقطه ای را پیدا کنید که در آن برف پاک شده، تمام تلاش خود را برای پاک کردن برف از اطراف لاستیک هایی که روی آنها میخواهید زنجیر ها را ببندید، بکنید. و در یک منطقه صاف و محکم پارک کنید.

مرحله دوم: زنجیر های خود را بیرون بیاورید و بازشون کنید.

زنجیرها رو از کیسه یا جعبه نگهدارنده آن ها بردارید، سپس به دقت روی زمین در کنار هر لاستیکی که میخواهید روی آن نصب کنید بغلتانید. موقعیت زنجیر خود را به‌خوبی تنظیم کنید، به‌گونه‌ای که مستقیم قرار بگیرند، پیچ و تاب نداشته باشند و به طور مساوی در جلو و پشت لاستیک‌های شما کشیده شوند.
نکته: اگر خودرو شما دیفرانسیل عقب است، زنجیر شما باید روی چرخ های عقب بسته شود و اگر برای خودرو دیفرانسیل جلو می خواهید ببنید باید زنجیر شما روی چرخ‌های جلو باشد و هر چهار لاستیک باید برای چهار چرخ متحرک زنجیر شوند.

مرحله سوم: زنجیر را روی لاستیک ها ببندید.

زنجیر چرخ خود را یکی یکی روی لاستیک ها ببندید و مطمئن شوید که قلاب های نوک تیز به سمت بالا و دور از لاستیک هستند.
توجه:از اینکه زنجیرها به طور یکنواخت روی لاستیک ها آویزان هستند ومیزان زنجیر اضافی در جلو وعقب چرخ ها یکیست اطمینان حاصل کنید.

مرحله چهارم: اولین اتصال زنجیره ای را انجام دهید

دستتون رو به زیر خودرو ببرید تا  به سطح داخلی لاستیک‌ها برسید و یک سر هر زنجیر را با هر مکانیزم بست زنجیر به سر دیگر وصل کنید.
بیشتر شلی را از زنجیر بکشید تا این اتصال سفت شود، مطمئن شوید که کمی شل باقی بماند تا بتونید اتصال دوم را انجام دهید.

مرحله پنجم: اتصال دوم را ایجاد کنید.

به سمت قسمت بیرونی هر لاستیک برید و طرف دیگر زنجیر را به خودش وصل کنید، همانطور که در مرحله قبل انجام دادید. هنگامی که هر 4 اتصال برقرار شد، هر زنجیر را مجدداً بررسی کنید، تا مطمئن شوید که به طور یکنواخت روی لاستیک‌ها پیچیده شده‌اند و به میزان یکسان زنجیر روی هر دو قسمت داخلی و خارجی لاستیک آویزان شده. تمام شلی را که می توانید از هر دو طرف هر زنجیره بیرون بکشید و محل اتصال رو تا حد امکان سفت کنید. اگر زنجیر شما زنجیرکش دارد، در این مرحله میتونید وصلش کنید.

مرحله ششم: ماشین را حرکت بدید، سپس سفت کردن نهایی را انجام دهید.

هنگامی که هر دو زنجیر (یا هر 4 زنجیر، اگر روی خودروی 4 چرخ متحرک کار می کنید) وسیله نقلیه خود را به طول یک ماشین به جلو برانید. ماشین رو پارک کنید، سپس پیاده شوید و زنجیر چرخ را بررسی کنید. این احتمال وجود دارد که آنها با حرکت ماشین شما سست و شل شده باشند. اونها رو محکم بکشید و هر گونه شلی ایجاد شده رو از بین ببرید.

با نصب زنجیر، سعی کنید سرعتتون رو پایین نگه دارید و به محض اینکه به منطقه ای خشک رسیدید  زنجیر هارو از روی چرخ ها باز کنید.

خب همونطور که در ابتدا بهتون گفتم بستن زنجیر چرخ خیلی ساده تر از چیزیه که فکرشو بکنید و هر کسی میتونه به راحتی خودش اینکار را انجام بده. البته درسته که یکم دردسر دارد اما چاره ای نیست زمستان کلا یکی از فصل های پر دغدغه ست. به طور کلی نسبت به دیگر فصل ها در زمستان ماشین ها نیاز به نگهداری های بیشتری دارند مخصوصا باتری هاشون! اگر شما نکات نگهداری از باطری خودرو در سرما رو نمیدونید بهتون پیشنهاد میکنم با خوندن مقاله آن در وبسایتمون خودتون رو از خرید باتری جدید و خرج اضافی راحت کنید.

راستی شما قبلا زنجیر چرخ نصب کردید؟ اگر روش آسان تری بلد هستید حتما با بقیه در زیر این پست به اشتراک بگذارید.

منبع:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *